fbpx

Stil zitten…

De afgelopen weken zijn drukke weken geweest voor mij. Veel mooie nieuwe trajecten wandelcoaching gestart, een nieuwe cursus Mindful Lopen en een nieuw project Virtuele Natuurbeleving. Als het dan thuis ook nog drukker en stressvoller wordt, om allerlei redenen, moet ik op zoek naar mijn balans.

Het leven gaat nu eenmaal nooit precies zoals je wilt. Ieder mens heeft bij tijd en wijle zorgen en daarop volgend stress, heel vaak zonder dat je er invloed op hebt. Op de gebeurtenissen in je leven heb je geen invloed, maar op hoe je met gebeurtenissen om gaat wel. Het leven is voor niemand voorspelbaar en altijd leuk en aangenaam.

Zo heb ik de afgelopen dagen gezocht naar manieren om met de drukte, zorgen en stress op dit moment om te gaan. Wat doe ik dan? Ik ga stil zitten. Er zijn mensen die het mediteren noemen, ik noem het stil zitten en/of staan met aandacht. Stil zitten helpt mij om rust in mijn hoofd te krijgen en zo ook in mijn lijf. Ik doe dat dan tijdens een wandeling buiten en op mijn eigen kamer zittend op een kussentje en ook voordat ik ga slapen in bed. Ik herhaal dan op het ritme van mijn ademhaling een zin: IK (adem in) – BEN (adem uit) – NU (adem in) – HIER (adem uit) – IN (adem in) – DIT (adem uit). De zin helpt mij om te focussen en mijn afdwalende gedachten te verminderen.

Zit jij wel eens STIL?  Echt stil. Dus geen muziekje, geen mobiele afleiding, geen televisie, gewoon stil.

FC23F2E7-5AFA-4A4E-A153-699CCE098D82

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: