fbpx

Bosbaden

Wil je de zon op zien komen in het bos? Hou je van de natuur en buiten lopen? Wil je een keer onder begeleiding een koud-water natuurduik nemen? Ga dan eens mee met mij het bos in. Tijdens de vroege uurtjes zien we de zon opkomen. We maken een mooie wandeling, mediteren en nemen (als je dat wilt) een duik in het ijskoude natuurwater. Ik begeleid je bij dit alles met ademhalingsoefeningen en rituelen. Een echte unieke puur natuur ervaring!  Meld je aan om op de hoogte gehouden te worden van de data door een berichtje te sturen naar info@hetisesther.nl.

Waarom is zwemmen in koud water zo gezond?

Waar we eerst massaal dachten dat Wim Hof (‘the iceman’) hartstikke gek was, wordt hij nu steeds meer gezien als een wijs man met interessante (wetenschappelijke) argumenten. Koud water zwemmen of douchen in koud water is namelijk goed voor je gezondheid. Zwemmen in koud water:

  • Geeft je immuunsysteem een boost.
  • Verbetert je bloedsomloop.
  • Verbrand calorieën (altijd mooi meegenomen).
  • Vermindert stress.
  • Geeft je een (endorfine) high zoals veel mensen die voelen na het hardlopen.
  • Kan helpen mentale klachten als burn-out en depressie te voorkomen/verminderen.
  • Helpt je snel wakker en productief worden.

Veilig zwemmen in koud water

Je onderdompelen in koud water heeft gezondheids-nadelen als je het niet veilig aanpakt. Daarom deze tips voor zwemmen of badderen in koud water:

  • Lees jezelf vooraf in over de risico’s van koud water en ga alleen zwemmen als je fysiek gezond bent. Wees extra voorzichtig bij zwangerschap, astma, hoge bloeddruk en hartproblemen.
  • Zwem alleen op plekken waar dat veilig kan (denk om stroming, vermijd zandafgravingen, etc.)
  • Geef jezelf de tijd om te acclimatiseren. Het is beter om langzaam het water in te lopen, dan gelijk kopje onder te gaan.
  • Zwem het hele jaar door, zodat je de watertemperatuur langzaam voelt dalen per dag, en je zo op een natuurlijke manier aanpast aan kouder water. Als je dat niet gedaan hebt, kun je jezelf trainen door iedere dag koud te douchen. Bouw dat langzaam op van een halve minuut naar 3 minuten.
  • Draag een (dikke) muts en eventueel een wetsuit om te voorkomen dat je teveel lichaamswarmte verliest
  • Blijf niet te lang in het water. In het algemeen geldt dat je 1 minuut per graad Celsius watertemperatuur in het water kan blijven. Als het water twee graden is, kun je volgens die regel maximaal 2 minuten zwemmen. Niet iedereen is hetzelfde, dus luister vooral ook naar je lichaam en verlaat het water eerder als dat nodig is.
  • Neem niet direct na de koude douche een hete douche. Het hete water kan er namelijk voor zorgen dat je kerntemperatuur juist verlaagd wordt, wat gevaarlijk is. Je kunt beter afdrogen, meerdere lagen kleding.

%d bloggers liken dit: