fbpx

Menopauze Coaching

Herken je dit?
• Je slaapt slecht.
• Piekert meer, ervaart onrust, opgejaagdheid.
• Hebt last van vergeetachtigheid en/of moeite met concentreren (hoofd vol).
• Hebt opvliegers, last van nachtzweten en/of transpireert meer dan je gewend bent van jezelf.
• Wordt 'overal' droger.
• Steeds minder behoefte aan zorgen.. (anders geformuleerd: snauwt meer).
• Hebt 'onverklaarbare' emotionele reacties of wisselende buien.

Wist jij dat je veel klachten in de overgang kunt verminderen door op tijd (vanaf 40 jaar) meer te gaan bewegen, spier- en botversterkende oefeningen te doen (krachttraining) en gezond te eten? Weet je dat ik je daarbij kan helpen door mijn specifieke coachingsprogramma en Powerwalkinglessen?

Vrouwen in de overgang

In mijn werk als coach richt ik mij specifiek op vrouwen in de overgangsperiode, die voor veel vrouwen heel wat jaren in beslag neemt. Ik heb er persoonlijk al ervaring mee en weet dus welke ongemakken er bij (kunnen) komen kijken. Zowel voor lichaam & geest heeft deze periode veel impact op het leven van veel vrouwen. Er zijn zelfs veel voorbeelden van vrouwen die de diagnose ‘burn-out’ krijgen, terwijl zij eigenlijk last hebben van allerlei klachten die bij de overgang horen.

In mijn coachingsprogramma is maatwerk belangrijk, maar zal ik altijd een combinatie maken van buiten bewegen, mindfulness, oefeningen en concrete adviezen. De coaching is gericht op balans vinden tussen lichaam & geest in deze emotionele en bijzondere periode in je leven. Er kunnen heel veel mooie dingen ontstaan tijdens deze periode. Juist omdat er heldere inzichten kunnen ontstaan over het leven, over wat je wil en wat je kan. Lastig aan deze periode is de verwarring door de disbalans in je lichaam die doorwerkt in je geest. Lichaam & geest staan zo nauw in verbinding dat je hierdoor behoorlijk van slag kan zijn. Het is dan fijn en goed om ervaringen uit te wisselen en om met iemand daarover praten. Als je dan tegelijkertijd ook nog werkt aan je lichamelijke balans is dat mooi meegenomen.

In de overgang krijg je uiteenlopende klachten en welke klachten je krijgt is per vrouw verschillend. Ook de heftigheid qua ervaring van de overgang is bijzonder wisselend per persoon. Wel zijn er een aantal bekende klachten en fysieke veranderingen.

Oestrogeen. Je lichaam maakt langzamerhand minder van het hormoon oestrogeen aan. Oestrogenen zorgen voor een optimale kalkopname. Als er minder oestrogenen in je lichaam aanwezig zijn is de kans op osteoporose groter. Daarnaast hebben oestrogenen een beschermende werking op hart- en vaatziekten. Oestrogenen houden het goede HDL-cholesterol hoog en het slechte LDL-cholesterol laag. Als de aanmaak stilvalt, neemt het slechte cholesterol de overhand.

Preventie. Je kunt niet voorkomen dat oestrogenen verminderen in je lichaam als je ouder wordt. Je kunt wel de vervelende (gezondheid)gevolgen hiervan zo veel mogelijk verminderen door regelmatig te bewegen, spier- en botversterkende oefeningen te doen (krachttraining) en gezond te eten. Wees je bewust van de risico’s die je te wachten staan en zorg dat je een gezonde levensstijl volhoudt.

%d bloggers liken dit: